Musikk, handlinger, muligheter: festskrift til Even Ruud
Serienummer
  • 2017:4
  • 2017
  • Professor Even Ruud er musikkforsker med et bredt nedslagsfelt innenfor musikkterapi, musikk og helse, musikkpsykologi, musikkpedagogikk og musikk og kulturforståelse. Ruuds innsats ruver, og et festskrift i anledning hans 70-årsdag kunne neppe vært mer fortjent. Gjennom hele sin yrkeskarrière har Ruud tatt ansvar, både på politisk og strategisk nivå. Han har vært helt sentral i oppbyggingen av musikkterapien som studium og fagdisiplin i Norge. Ruud har også hatt stor betydning for utviklingen av musikkpedagogikken og musikkvitenskapen i Norge. Med sin tverrfaglighet og evne til å skape gode forbindelser på tvers av disipliner har han preget norsk musikkforskning gjennom mange tiår. De inviterte forfatterne i festskriftet, enten de befinner seg i musikkterapien, musikkvitenskapen eller musikkpedagogikken, har på forskjellig vis en relasjon til Ruud og hans lange virke innenfor musikkforskningen. Alle tar utgangpunkt i Ruuds teorier og ideer, og sammen danner festskriftet en unik samling tekster om musikkens positive kraft for individ og samfunn. Senter for forskning i musikk og helse (CREMAH) utgir antologier i en vitenskapelig skriftserie. Dette er den 10. antologien i denne serien. CREMAH utgir også frittstående utgivelser. Publikasjoner fra CREMAH er ledd i senterets målsetning om å utvikle og formidle ny kunnskap, forståelse, evidens og kritisk refleksjon om musikk som helseressurs for mennesker og samfunn. Denne utgivelsen er et samarbeid mellom CREMAH, Senter for utdanningsforskning i musikk (CERM) ved Norges musikkhøgskole og Institutt for musikkvitenskap ved Universitetet i Oslo. Redaktørene, Karette Stensæth, Gro Trondalen og Øivind Varkøy, er seniorforskere ved Musikkhøgskolen.
  • 978-82-7853-225-6
*00002894nam  22003251  4500
*008      s2017    no     ar         00nob 9
*020  $a978-82-7853-225-6$bh.
*0820 $a780.72$zh
*096  $aMUS 780.72 Ruud, E.
*24500$aMusikk, handlinger, muligheter$bfestskrift til Even Ruud$credaktører: Karette Stensæth, Gro Trondalen, Øivind Varkøy
*260  $aOslo$bNorges musikkhøgskole$c2017
*300  $a278 s.$bill.
*440 0$aNMH-publikasjoner$v2017:4
*440 0$aSkriftserie fra Senter for forskning i musikk og helse$v10
*520  $aProfessor Even Ruud er musikkforsker med et bredt nedslagsfelt innenfor musikkterapi, musikk og helse, musikkpsykologi, musikkpedagogikk og musikk og kulturforståelse. Ruuds innsats ruver, og et festskrift i anledning hans 70-årsdag kunne neppe vært mer fortjent.  Gjennom hele sin yrkeskarrière har Ruud tatt ansvar, både på politisk og strategisk nivå. Han har vært helt sentral i oppbyggingen av musikkterapien som studium og fagdisiplin i Norge. Ruud har også hatt stor betydning for utviklingen av musikkpedagogikken og musikkvitenskapen i Norge. Med sin tverrfaglighet og evne til å skape gode forbindelser på tvers av disipliner har han preget norsk musikkforskning gjennom mange tiår.  De inviterte forfatterne i festskriftet, enten de befinner seg i musikkterapien, musikkvitenskapen eller musikkpedagogikken, har på forskjellig vis en relasjon til Ruud og hans lange virke innenfor musikkforskningen. Alle tar utgangpunkt i Ruuds teorier og ideer, og sammen danner festskriftet en unik samling tekster om musikkens positive kraft for individ og samfunn.  Senter for forskning i musikk og helse (CREMAH) utgir antologier i en vitenskapelig skriftserie. Dette er den 10. antologien i denne serien. CREMAH utgir også frittstående utgivelser. Publikasjoner fra CREMAH er ledd i senterets målsetning om å utvikle og formidle ny kunnskap, forståelse, evidens og kritisk refleksjon om musikk som helseressurs for mennesker og samfunn.  Denne utgivelsen er et samarbeid mellom CREMAH, Senter for utdanningsforskning i musikk (CERM) ved Norges musikkhøgskole og Institutt for musikkvitenskap ved Universitetet i Oslo. Redaktørene, Karette Stensæth, Gro Trondalen og Øivind Varkøy, er seniorforskere ved Musikkhøgskolen.
*60010$aRuud, Even$d1947-
*650 0$aMusikk$xForskning
*650  $aMusikkterapi
*650  $aMusikkvitenskap
*655 0$aFestskrift
*70010$aStensæth, Karette$d1963-$ered.
*70010$aTrondalen, Gro$d1956-$ered.
*70010$aVarkøy, Øivind$d1957-$ered.
Ex1Tilgjengelig Ansgar høyskole - BiblioteketMUS 780.72 Ruud, E.