Hverdagsliv, barndom og oppvekst: teoretiske posisjoner og metodiske grep
  • Hverdagsliv, barndom og oppvekst: teoretiske posisjoner og metodiske grep
  • Språk: Flerspråklig
  • 306.85 H
  • Tekst på bokmål, svensk og dansk Boka kan leses som en fagbok både om kvalitative forskningsmetoder og om temaet familieliv, barndom og oppvekst. Vi får presentert sammenhengen mellom teoretisk forståelse, metodiske framgangsmåter og innholdskunnskap. Resultater fra en undersøkelse er uløselig knyttet til hvilke framgangsmåter som er brukt, og det er en utfordring for forskeren å være tydelig på hvordan egen teoretiske forståelse blir med inn i forskningen. Forfatterne legger særlig vekt på hvordan de har gått fram i analyseprosessen, og de bruker metodiske tilnærminger som er fortolkende og teoretisk informerte. De fleste kapitlene er basert på utforsking av hverdagslivet, gjerne ved hjelp av et livsformsintervju, gjennom et kulturpsykologisk perspektiv. Temaene som utforskes, er foreldreskap, oppvekst, skoleliv og familieliv, både det «vanlige» og upåfallende og det som vekker bekymring. Boka retter seg mot studenter på helsefaglige, sosialfaglige og samfunnsfaglige utdanninger. Også profesjonsutøvere som møter barn, unge og familier i ulike livssammenhenger, vil ha glede av kunnskapen som kapitlene byr på. Anne Jansen er førsteamanuensis ved Institutt for sosialfag, OsloMet, der hun underviser i psykologi og kvalitativ forskningsmetode på bachelorprogrammet i barnevern. Agnes Andenæs er professor ved Psykologisk institutt, UiO, der hun underviser i kvalitative forskningsmetoder. Øvrige bidragsytere omtales i boken: Liv-Mette Gulbrandsen, Mona Iren Hauge, Margareta Hydén, Hanne Haavind, Ann Phoenix, Anita Sundnes, Dorte Marie Søndergaard, Oddbjørg Skjær Ulvik.
  • 978-82-15-02979-5
*00006176nam a2200733 c 4500
*008      s2019    no a    r|||||001 0 mul
*020  $a978-82-15-02979-5$bh.
*096  $a306.85 H
*24500$aHverdagsliv, barndom og oppvekst$bteoretiske posisjoner og metodiske grep$cAnne Jansen og Agnes Andenæs (red.)
*260  $aOslo$bUniversitetsforl.$c2019
*300  $a259 s.
*500  $aTekst på bokmål, svensk og dansk
*505  $gForord. -$gInnledning /$rAgnes Andenæs og Anne Jansen. -$tLivsformsintervjuet : en veiviser til subjektiveerfaringer /$rHanne Haavind. -$tVeier «framover» :forhandlinger og meningsskapingblant jenter og gutter i en skolesammenheng /$rLiv Mette Gulbrandsen --$tNarrativer om barndomsmigrasjon : fra gylne dage rtil en kald og grå himmel /$rAnn Phoenix. -$tBarnevernets plass i fortellingene til unge i barnevernsinstitusjoner /$rAnne Jansen. -$tBarns berättelser om motstånd i skugganav familjevåldet. /$rMargareta Hydén. -$tMatpakker og makt : risikodiskurser i tidlig barndom /$rOddbjørg Skjær Ulvik. -$tNår politiske tiltak banker på klasseromsdøren : omskjæring som tema i skolehverdagen /$rMona-Iren Hauge. -$tSeksualisert digital interaktion : forhandling af køn og seksualitet i analog og digital forskydning /$rDorte Marie Søndergaard. -$tDøgnet rundt : utforskning av foreldres omsorg for barn /$rAgnes Andenæs og Anita Sundnes. -
*520  $aBoka kan leses som en fagbok både om kvalitative forskningsmetoder og om temaet familieliv, barndom og oppvekst. Vi får presentert sammenhengen mellom teoretisk forståelse, metodiske framgangsmåter og innholdskunnskap. Resultater fra en undersøkelse er uløselig knyttet til hvilke framgangsmåter som er brukt, og det er en utfordring for forskeren å være tydelig på hvordan egen teoretiske forståelse blir med inn i forskningen.   Forfatterne legger særlig vekt på hvordan de har gått fram i analyseprosessen, og de bruker metodiske tilnærminger som er fortolkende og teoretisk informerte. De fleste kapitlene er basert på utforsking av hverdagslivet, gjerne ved hjelp av et livsformsintervju, gjennom et kulturpsykologisk perspektiv. Temaene som utforskes, er foreldreskap, oppvekst, skoleliv og familieliv, både det «vanlige» og  upåfallende og det som vekker bekymring.   Boka retter seg mot studenter på helsefaglige, sosialfaglige og samfunnsfaglige utdanninger. Også profesjonsutøvere som møter barn, unge og familier i ulike livssammenhenger, vil ha glede av kunnskapen som kapitlene byr på.   Anne Jansen er førsteamanuensis ved Institutt for sosialfag, OsloMet, der hun underviser i psykologi og kvalitativ forskningsmetode på bachelorprogrammet i barnevern.  Agnes Andenæs er professor ved Psykologisk institutt, UiO, der hun underviser i kvalitative forskningsmetoder.  Øvrige bidragsytere omtales i boken: Liv-Mette Gulbrandsen, Mona Iren Hauge, Margareta Hydén, Hanne Haavind, Ann Phoenix, Anita Sundnes, Dorte Marie Søndergaard, Oddbjørg Skjær Ulvik.
*590  $aPensum PSY 234
*650  $aHverdagsliv