Biologisk psykologi: en lærebok
  • Biologisk psykologi: en lærebok
  • 612.8 Å
  • 2018
  • Biologisk psykologi er et studiefelt som omfatter forbindelsene mellom kroppslige og sjelelige prosesser. Denne boken begynner med en innføring i nervecellenes struktur og funksjon, noe som er nødvendig for å kunne forstå hvordan psykiske prosesser kan være forankret i biologiske systemer. Deretter gis det en beskrivelse av nervesystemets oppbygging og av hormonsystemet. Interaksjonen mellom kroppens beskyttelsessystem, immunsystemet, og nervesystemet, det man kaller psykonevroimmunologi, presenteres også.Etter en gjennomgang av det som tillater oss å ha kontakt med omverdenen, og som holder oss informert om hendelser inni kroppen, altså våre sanseorganer, presenteres en rekke temaer av spesiell interesse for psykologer. Disse inkluderer rytmiske funksjoner, slike som søvn/våkenhet, spising og drikking, seksualatferd, motivasjon og emosjon, språkforståelse og språkproduksjon, stress, og psykopatologier. En kort innledning til psykofarmakologien er også med, samt en diskusjon om etiske problemstillinger i psykobiologisk forskning på mennesker og andre dyr.Forfatteren har gjort sitt ytterste for at alle kapitlene skal være begripelige uten større kunnskaper i biologi eller psykologi, samtidig som innholdet skal motsvare kravene som normalt stilles i psykobiologikurs på lavere grad. Alle som ønsker eller er nødt til å vite noe om biologisk psykologi, bør kunne ha stor glede av denne boken. Anders Ågmo studerte psykologi ved Universitet i Uppsala. Etter avsluttet doktorgrad tilbrakte han mange år i Frankrike og i Mexico. Fra 1998 er han professor i biologisk psykologi ved Universitetet i Tromsø. Han har vært gjesteprofessor i USA, Tyskland og Japan og har publisert rundt 150 artikler i vitenskapelige tidsskrifter, et tjuetall bokkapitler og en stor monografi om seksualatferdens psykobiologi.
  • 978-82-450-1934-6
*00004975nam a2200685 c 4500
*008      s2018    no a     |||||00| 0 nob
*020  $a978-82-450-1934-6$bh.
*096  $a612.8 Å
*1001 $aÅgmo, Anders$d1948-
*24510$aBiologisk psykologi$ben lærebok$cAnders Ågmo
*260  $aBergen$bFagbokforl.$c2018
*300  $a417 s.$bkol. ill.
*520  $aBiologisk psykologi er et studiefelt som omfatter forbindelsene mellom kroppslige og sjelelige prosesser. Denne boken begynner med en innføring i nervecellenes struktur og funksjon, noe som er nødvendig for å kunne forstå hvordan psykiske prosesser kan være forankret i biologiske systemer. Deretter gis det en beskrivelse av nervesystemets oppbygging og av hormonsystemet. Interaksjonen mellom kroppens beskyttelsessystem, immunsystemet, og nervesystemet, det man kaller psykonevroimmunologi, presenteres også.Etter en gjennomgang av det som tillater oss å ha kontakt med omverdenen, og som holder oss informert om hendelser inni kroppen, altså våre sanseorganer, presenteres en rekke temaer av spesiell interesse for psykologer. Disse inkluderer rytmiske funksjoner, slike som søvn/våkenhet, spising og drikking, seksualatferd, motivasjon og emosjon, språkforståelse og språkproduksjon, stress, og psykopatologier. En kort innledning til psykofarmakologien er også med, samt en diskusjon om etiske problemstillinger i psykobiologisk forskning på mennesker og andre dyr.Forfatteren har gjort sitt ytterste for at alle kapitlene skal være begripelige uten større kunnskaper i biologi eller psykologi, samtidig som innholdet skal motsvare kravene som normalt stilles i psykobiologikurs på lavere grad. Alle som ønsker eller er nødt til å vite noe om biologisk psykologi, bør kunne ha stor glede av denne boken. Anders Ågmo studerte psykologi ved Universitet i Uppsala. Etter avsluttet doktorgrad tilbrakte han mange år i Frankrike og i Mexico. Fra 1998 er han professor i biologisk psykologi ved Universitetet i Tromsø. Han har vært gjesteprofessor i USA, Tyskland og Japan og har publisert rundt 150 artikler i vitenskapelige tidsskrifter, et tjuetall bokkapitler og en stor monografi om seksualatferdens psykobiologi.
*590  $aPensum PSY 133
*650  $aBiologisk psykologi