Ansgar høyskole. Biblioteket

Utviklingstraumer : regulering som nøkkelbegrep i en ny traumepsykologi
Huskelisten er tom
Vis
Forfatter
Tittel
  • Utviklingstraumer : regulering som nøkkelbegrep i en ny traumepsykologi
Medansvarlig
Språk
  • Språk: Norsk (Bokmål)
Hylleplassering
  • 616.8521 N
Eier
  • ANSGAR
Klassifikasjon
Emne
År
  • 2017
Noter
  • En grunnbok som beskriver en ny forståelse av hvordan traumer i oppveksten kommer til uttrykk, og hvordan utsatte barn og unge best kan hjelpes. Utviklingstraumer blir i denne boken forstått i lys av nyere utviklingspsykologisk og nevrobiologisk kunnskap, hvor regulering og toleransevinduet er to avgjørende begreper. Del I av boken redegjør enkelt og pedagogisk for teori og forskning som har ledet frem til den nye traumeforståelsen, mens Del II demonstrerer hva forståelsen betyr i det praktiske arbeidet. Boken gir nye perspektiver på hvordan man kan jobbe regulerende, og inneholder en rekke pedagogiske ressurser og hjelpemidler man umiddelbart kan ta i bruk. Boken er relevant for alle som jobber med barn og unge, for eksempel innenfor skole, barnehage, helsestasjon, barnevern, fosterhjem, tjenester for flyktninger og psykisk helsevern. Den er egnet som pensumlitteratur innenfor et bredt spekter av helse- og sosialfaglige utdanninger. Dag Øystein Nordanger og Hanne Cecilie Braarud er begge psykologer og forskere. De har sammen og hver for seg vært sentrale bidragsytere til at stadig flere tjenester jobber «traumebevisst», gjennom en prisbelønt artikkel om komplekse traumer og mange anerkjente publikasjoner, foredrag og pedagogiske filmer.
ISBN
  • 978-82-450-2049-6
Tilgjengelige
  • 0/2
Venteliste
  • 0 (0)
*00002272 am  2200265   4500
*00122228
*008      s2017    no     ar         00nob 9
*020  $a978-82-450-2049-6 $bh.
*082  $a616.8521$zh 
*096  $a616.8521 N
*10010$aNordanger, Dag Øystein$d1966-$jn.
*24510$aUtviklingstraumer $bregulering som nøkkelbegrep i en ny traumepsykologi $cDag Øystein Nordanger, Hanne Cecilie Braarud
*260  $aBergen $bFagbokforl.$ccop. 2017
*300  $a223 s. $bfig. 
*520  $aEn grunnbok som beskriver en ny forståelse av hvordan traumer i oppveksten kommer til uttrykk, og hvordan utsatte barn og unge best kan hjelpes. Utviklingstraumer blir i denne boken forstått i lys av nyere utviklingspsykologisk og nevrobiologisk kunnskap, hvor regulering og toleransevinduet er to avgjørende begreper. Del I av boken redegjør enkelt og pedagogisk for teori og forskning som har ledet frem til den nye traumeforståelsen, mens Del II demonstrerer hva forståelsen betyr i det praktiske arbeidet. Boken gir nye perspektiver på hvordan man kan jobbe regulerende, og inneholder en rekke pedagogiske ressurser og hjelpemidler man umiddelbart kan ta i bruk. Boken er relevant for alle som jobber med barn og unge, for eksempel innenfor skole, barnehage, helsestasjon, barnevern, fosterhjem, tjenester for flyktninger og psykisk helsevern. Den er egnet som pensumlitteratur innenfor et bredt spekter av helse- og sosialfaglige utdanninger. Dag Øystein Nordanger og Hanne Cecilie Braarud er begge psykologer og forskere. De har sammen og hver for seg vært sentrale bidragsytere til at stadig flere tjenester jobber «traumebevisst», gjennom en prisbelønt artikkel om komplekse traumer og mange anerkjente publikasjoner, foredrag og pedagogiske filmer.
*650  $aUtviklingspsykologi
*650  $aKrisepsykiatri
*650  $aTraumer
*650  $aRegulering$xPsykologi
*70010$aBraarud, Hanne Cecilie$d1971-
*850  $aANSGAR
^
Det finnes ingen anmeldelser for denne boken.
Klikk her for bli den første til å gi din mening
Vis
Lukk
Send til
Eks. navnStatusForfallsdatoTilhørerHylle
Ex1Utlånt16.05.2024Ansgar høyskole - Biblioteket616.8521 N
Ex3Utlånt10.06.2024Ansgar høyskole - Biblioteket616.8521 N