Ansgar høyskole. Biblioteket

Emosjonsregulering og oppmerksomhet: grunnfenomener i terapi med barn og unge
Huskelisten er tom
Vis
Forfatter
Tittel
  • Emosjonsregulering og oppmerksomhet: grunnfenomener i terapi med barn og unge
Medansvarlig
Språk
  • Språk: Norsk (Bokmål)
Hylleplassering
  • 155.4124 J
Eier
  • ANSGAR
Klassifikasjon
Emne
År
  • 2010
Noter
  • Hvorfor snakkes det så lite om emosjoner i behandling av barn og unge? Har vi blitt for opptatt av strukturerte utredninger, diagnoser og behandlingsprogrammer som skal redusere symptomtrykket? Er det tilstrekkelig med symptomreduksjon som tegn på vellykket behandling, eller er det nødvendig å se at barnets vitalitet og livskraft har kommet tilbake? Denne boken viser at emosjonsregulering og oppmerksomhet er grunnfenomener i utvikling og menneskelig fungering. Emosjonsregulering er den mest komplekse prosessen i utviklingen og involverer alle deler av hjernen. Også oppmerksomhet styres fra alle deler av hjernen og av et samspill mellom emosjon og kognisjon. Forfatterne viser at utvikling av disse funksjonene er en følge av barnets konstitusjon og samspill med andre fra fødselen av, og at dysfunksjoner i emosjonsregulering og oppmerksomhet antas å ligge i bunnen av alle psykologiske problemer. Teoretiske modeller og terapeutiske tilnærminger retter seg mot emosjonsregulering og oppmerksomhet og mot følgetilstandene (symptomene) av langvarig dysfunksjon i disse grunnfunksjonene. Enkelte terapeutiske tilnærminger behandler bare følgetilstandene, mens andre også retter behandlingen mot å bedre grunnfunksjonene. Med utgangspunkt i dette diskuterer Jacobsen og Svendsen om det under noen betingelser er tilstrekkelig å behandle symptomene, om det under andre betingelser er nødvendig å rette behandlingen mot å få i gang de to grunnfunksjonene, eller om en alltid må gjøre begge deler. Forståelsesrammen som presenteres blir belyst gjennom ulike kasuistikker. Karl Jacobsen er professor i klinisk barnepsykologi ved NTNU i Trondheim. Han har mange internasjonale og norske publikasjoner. Han har også skrevet, redigert og bidratt i flere bøker. Hans forskningsområder er terapi med barn, behandling av mennesker med hjerneskade og ulike syndromer, relasjonen emosjon og kognisjon, utvikling og undersøkelse av syn, og sang og emosjonalitet. Birgit Svendsen er dr.psychol. og førsteamanuensis ved Psykologisk institutt, NTNU, Trondheim. Hun er også psykologspesialist med klinisk erfaring fra PPT, barnevern, BUP og sakkyndighetsarbeid. Hennes forskningsområder er terapi med barn og familier, og sentralt i hennes tilnærming står barnets kommunikasjon, lekens betydning, og emosjonsregulering og oppmerksomhet. Svendsen har laget et fordypningsseminar i psykoterapi med barn og unge for psykologer og leger i spesialistutdanningen ved RBUP Midt og RBUP Øst og Sør.
ISBN
  • 978-82-450-0786-2
Tilgjengelige
  • 1/3
Venteliste
  • 1 (0)
*00003158nam  22002171  4500
*00123256
*008      s2010    no     ar         00nob 9
*015  $a150099638$bBokbasen AS
*020  $a978-82-450-0786-2$bh.
*082  $a155.4124$zh
*096  $a155.4124 J
*10010$aJacobsen, Karl
*24510$aEmosjonsregulering og oppmerksomhet$bgrunnfenomener i terapi med barn og unge$cKarl Jacobsen og Birgit Svendsen
*260  $aBergen$bFagbokforl.$c2010
*300  $a270 s.
*520  $aHvorfor snakkes det så lite om emosjoner i behandling av barn og unge? Har vi blitt for opptatt av strukturerte utredninger, diagnoser og behandlingsprogrammer som skal redusere symptomtrykket? Er det tilstrekkelig med symptomreduksjon som tegn på vellykket behandling, eller er det nødvendig å se at barnets vitalitet og livskraft har kommet tilbake? Denne boken viser at emosjonsregulering og oppmerksomhet er grunnfenomener i utvikling og menneskelig fungering. Emosjonsregulering er den mest komplekse prosessen i utviklingen og involverer alle deler av hjernen. Også oppmerksomhet styres fra alle deler av hjernen og av et samspill mellom emosjon og kognisjon. Forfatterne viser at utvikling av disse funksjonene er en følge av barnets konstitusjon og samspill med andre fra fødselen av, og at dysfunksjoner i emosjonsregulering og oppmerksomhet antas å ligge i bunnen av alle psykologiske problemer. Teoretiske modeller og terapeutiske tilnærminger retter seg mot emosjonsregulering og oppmerksomhet og mot følgetilstandene (symptomene) av langvarig dysfunksjon i disse grunnfunksjonene. Enkelte terapeutiske tilnærminger behandler bare følgetilstandene, mens andre også retter behandlingen mot å bedre grunnfunksjonene. Med utgangspunkt i dette diskuterer Jacobsen og Svendsen om det under noen betingelser er tilstrekkelig å behandle symptomene, om det under andre betingelser er nødvendig å rette behandlingen mot å få i gang de to grunnfunksjonene, eller om en alltid må gjøre begge deler.  Forståelsesrammen som presenteres blir belyst gjennom ulike kasuistikker.  Karl Jacobsen er professor i klinisk barnepsykologi ved NTNU i Trondheim.  Han har mange internasjonale og norske publikasjoner. Han har også skrevet, redigert og bidratt i flere bøker. Hans forskningsområder er terapi med barn, behandling av mennesker med hjerneskade og ulike syndromer, relasjonen emosjon og kognisjon, utvikling og undersøkelse av syn, og sang og emosjonalitet.  Birgit Svendsen er dr.psychol. og førsteamanuensis ved Psykologisk institutt, NTNU, Trondheim. Hun er også psykologspesialist med klinisk erfaring fra PPT, barnevern, BUP og sakkyndighetsarbeid. Hennes forskningsområder er terapi med barn og familier, og sentralt i hennes tilnærming står barnets kommunikasjon, lekens betydning, og emosjonsregulering og oppmerksomhet. Svendsen har laget et fordypningsseminar i psykoterapi med barn og unge for psykologer og leger i spesialistutdanningen ved RBUP Midt og RBUP Øst og Sør.
*590  $aPensum PSY 233 (kap. 1-3, 5-10)
*650  $aBarnepsykologi
*650  $aEmosjonsregulering
*650  $aFølelser
*70010$aSvendsen, Birgit$d1964-
*850  $aANSGAR
^
Det finnes ingen anmeldelser for denne boken.
Klikk her for bli den første til å gi din mening
Vis
Lukk
Send til
Eks. navnStatusForfallsdatoTilhørerHylle
Ex2Utlånt21.11.2025Ansgar høyskole - Biblioteket155.4124 J
Ex3Tilgjengelig (ikke til utlån) Ansgar høyskole - BiblioteketPsykologi 155.4124 J
Ex4Utlånt04.11.2025Ansgar høyskole - Biblioteket155.4124 J