Forfatter
Tittel Barnevern i et minoritetsperspektiv: sosialt arbeid med barn og familier
Medansvarlig
Språk
Hylleplassering
Eier
Klassifikasjon
Emne
År
Noter Barnevern i et minoritetsperspektiv belyser dilemmaer og problemstillinger som oppstår i barnevernets arbeid med minoritetsetniske familier. Kulturelle verdier, normer og sosioøkonomiske forhold som klasse og kjønn, har betydning for menneskers liv og samhandling. Å undersøke slike forhold, innebærer at sosialarbeidere må innta en refleksiv posisjon i barnevernsarbeidet. Dette innebærer kunnskap om komplekse maktrelasjoner og kritiske analyser av hvordan forhold som politikk, forskning og fagideologi påvirker sosialfaglig teori og praksis. Boka gir perspektiver på relasjoner og maktforhold som påvirker profesjonell yrkesutøvelse. Hensikten er å bidra til utvikling av en praksis der barn og familier opplever å bli møtt med kunnskap om og forståelse for de faktiske livene de lever. Forfatterne henvender seg til studenter og praktikere i sosialt arbeid og barnevern. Den henvender seg også til politiske beslutningstakere, forskere og andre som er opptatt av barnevernfaglig arbeid.
ISBN
Tilgjengelige
Venteliste
*00001958nam 22002771 4500
*00124729
*008 s2017 no ar 00nob 9
*015 $a150222017$bBokbasen AS
*020 $a978-82-05-49903-4$bh.
*082 1$a362.7
*096 $a362.7 R
*10010$aRugkåsa, Marianne$d1965-
*24510$aBarnevern i et minoritetsperspektiv$bsosialt arbeid med barn og familier$cMarianne Rugkåsa, Signe Ylvisaker og Ketil Eide
*260 $aOslo$bGyldendal akademisk$c2017
*300 $a126 s.$c22 cm
*520 $aBarnevern i et minoritetsperspektiv belyser dilemmaer og problemstillinger som oppstår i barnevernets arbeid med minoritetsetniske familier. Kulturelle verdier, normer og sosioøkonomiske forhold som klasse og kjønn, har betydning for menneskers liv og samhandling. Å undersøke slike forhold, innebærer at sosialarbeidere må innta en refleksiv posisjon i barnevernsarbeidet. Dette innebærer kunnskap om komplekse maktrelasjoner og kritiske analyser av hvordan forhold som politikk, forskning og fagideologi påvirker sosialfaglig teori og praksis. Boka gir perspektiver på relasjoner og maktforhold som påvirker profesjonell yrkesutøvelse. Hensikten er å bidra til utvikling av en praksis der barn og familier opplever å bli møtt med kunnskap om og forståelse for de faktiske livene de lever. Forfatterne henvender seg til studenter og praktikere i sosialt arbeid og barnevern. Den henvender seg også til politiske beslutningstakere, forskere og andre som er opptatt av barnevernfaglig arbeid.
*650 0$aBarnevern
*650 0$aMinoriteter
*70010$aYlvisaker, Signe$d1964-
*70010$aEide, Ketil$d1954-
*850 $aANSGAR
^
Det finnes ingen anmeldelser for denne boken.
Klikk her
for bli den første til å gi din mening